mask

Stosowanie chip tuningu a rodzaj paliwa

W dobie ciągłego rozwoju technologicznego, poszukiwania oszczędności oraz maksymalizacji osiągów naszych samochodów, coraz większą popularność zyskują zabiegi modyfikacji elektronicznych układów sterowania silnikami spalinowymi. Jednym z nich jest chip tuning, czyli zwiększenie mocy, momentu obrotowego, a tym samym poprawie osiągów auta. Wśród entuzjastów motoryzacji pojawia się jednak pytanie – czy rodzaj paliwa może mieć wpływ na efektywność tej metody?

Chip tuning a paliwo benzynowe

Chip tuning stosowany w silnikach benzynowych ma na celu zwiększenie ich mocy oraz momentu obrotowego przez zmianę zapłonu i dawkowania paliwa. Modyfikacja ta może przynieść znaczące korzyści dla użytkownika, takie jak lepsze przyspieszenie czy wyższa prędkość maksymalna. Podczas procesu optymalizacji parametrów silnika warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że używanie różnych rodzajów paliw benzynowych może wpłynąć na efektywność chip tuningu.

Na rynku dostępne są bowiem paliwa o różnej liczbie oktanowej (RON), co oznacza stopień oporności na spalanie samoczynne. W przypadku silników wysokoobrotowych, które mają tendencję do generowania znacznych ciśnień i temperatur w cylindrach, zastosowanie wyższej liczby oktanowej może być istotne dla właściwego działania chip tuningu. Wysokooktanowe paliwo cechuje się bowiem lepszą zdolnością do przeciwdziałania samoczynnemu spalaniu, co pozwala na bardziej agresywne ustawienia parametrów silnika. Z drugiej strony, w przypadku silników o niższych parametrach, korzyści płynące z użycia wysokooktanowego paliwa mogą być znikome. Chip tuning w okolicy Krakowa wykonasz w DAF Centrum.

Chip tuning a paliwo olej napędowy

Na rynku dostępnych jest wiele gatunków oleju napędowego, które różnią się między innymi zawartością siarki oraz cetanów. O ile zawartość siarki może mieć wpływ głównie na emisję spalin (im więcej siarki, tym więcej szkodliwych substancji trafia do atmosfery), o tyle liczba cetanowa odgrywa znaczącą rolę w procesie spalania paliwa w silniku. Im jest ona wyższa, tym lepsza jakość paliwa, a co za tym idzie – szybszy proces zapłonu. W praktyce oznacza to, że stosowanie paliwa o wyższej liczbie cetanowej może przyczynić się do lepszych efektów chip tuningu w silnikach wysokoprężnych.