telefon +48 665 026 161     mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

Filtr cząstek stałych DPF. Za co odpowiada, do czego służy?

Filtr cząsteczek stałych jest podzespołem, który odpowiada za zatrzymywanie oraz neutralizowanie cząsteczek sadzy produkowanych przez silniki wysokoprężne. Jak jest zbudowany i w jaki sposób działa?

Budowa filtra cząstek stałych DPF

Budowa filtra jest podobna do wkładów używanych w katalizatorach, choć kanaliki cechują się większą średnicą oraz bardziej porowatymi ściankami (porowatość wynosi od 45 do 50%). Dodatkowo producenci pokrywają je specjalną powłoką katalityczną, która stanowi podłoże dla metali szlachetnych. Kolejnym elementem są kanały wlotowe, za pomocą których spaliny z silnika dostają się do filtra. Po drugiej stronie znajdują się natomiast kanały wylotowe i to nimi usuwane są zneutralizowane spaliny.

Z czego składają się spaliny Diesli?

Spaliny samochodów napędzanych silnikami wysokoprężnymi stanowią duże zagrożenie dla zdrowia. Są to m.in. szkodliwe dla ludzi tlenki węgli i azotu, dwutlenek siarki i cząstki sadzy. Te ostatnie są głównymi elementami wchodzącymi w skład cząstek stałych i stanowią od 50 do 80% ich objętości. Filtr cząstek stałych pozwala na usunięcie około 90% najbardziej szkodliwych cząstek, a także niweluje czarne zabarwienie spalin. Aby jednak usuwanie było efektywne, niezbędne jest również okresowe eliminowanie nagromadzonych elementów dzięki procesowi ich dopalania.

Jak dopalić cząstki stałe w filtrach DPF?

Pierwszym sposobem pozbycia się sadzy jest tzw. przepalenie wymuszone, które można wykonać tylko w warunkach serwisowych, w wyspecjalizowanych warsztatach. Ma to miejsce dzięki komputerowi diagnostycznemu, który przekazuje komendę oczyszczania filtra, co inicjuje cały proces. Możliwe jest również wypalanie na postoju, jednak w takiej sytuacji to samochód informuje kierowcę o konieczności wykonania takiego działania. Trzecim sposobem jest wypalanie pasywne, które przebiega w trakcie jazdy. Najlepiej, aby po rozpoczęciu procesu prędkość silnika nie była mniejsza niż 3000 obrotów na minutę, natomiast prędkość pojazdu niższa niż 50 km/h.

Jak widać filtry te, to ważne podzespoły, dzięki którym możliwe jest eliminowanie szkodliwych cząstek zawartych w spalinach, dlatego ważne jest ich sprawne działanie.