telefon +48 665 026 161    mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

Filtr cząsteczek stałych jest podzespołem, który odpowiada za zatrzymywanie oraz neutralizowanie cząsteczek sadzy produkowanych przez silniki wysokoprężne. Jak jest zbudowany i w jaki sposób działa?

Budowa filtra cząstek stałych DPF

Budowa filtra jest podobna do wkładów używanych w katalizatorach, choć kanaliki cechują się większą średnicą oraz bardziej porowatymi ściankami (porowatość wynosi od 45 do 50%). Dodatkowo producenci pokrywają je specjalną powłoką katalityczną, która stanowi podłoże dla metali szlachetnych. Kolejnym elementem są kanały wlotowe, za pomocą których spaliny z silnika dostają się do filtra. Po drugiej stronie znajdują się natomiast kanały wylotowe i to nimi usuwane są zneutralizowane spaliny.

Z czego składają się spaliny Diesli?

Spaliny samochodów napędzanych silnikami wysokoprężnymi stanowią duże zagrożenie dla zdrowia. Są to m.in. szkodliwe dla ludzi tlenki węgli i azotu, dwutlenek siarki i cząstki sadzy. Te ostatnie są głównymi elementami wchodzącymi w skład cząstek stałych i stanowią od 50 do 80% ich objętości. Filtr cząstek stałych pozwala na usunięcie około 90% najbardziej szkodliwych cząstek, a także niweluje czarne zabarwienie spalin. Aby jednak usuwanie było efektywne, niezbędne jest również okresowe eliminowanie nagromadzonych elementów dzięki procesowi ich dopalania.

Jak dopalić cząstki stałe w filtrach DPF?

Pierwszym sposobem pozbycia się sadzy jest tzw. przepalenie wymuszone, które można wykonać tylko w warunkach serwisowych, w wyspecjalizowanych warsztatach. Ma to miejsce dzięki komputerowi diagnostycznemu, który przekazuje komendę oczyszczania filtra, co inicjuje cały proces. Możliwe jest również wypalanie na postoju, jednak w takiej sytuacji to samochód informuje kierowcę o konieczności wykonania takiego działania. Trzecim sposobem jest wypalanie pasywne, które przebiega w trakcie jazdy. Najlepiej, aby po rozpoczęciu procesu prędkość silnika nie była mniejsza niż 3000 obrotów na minutę, natomiast prędkość pojazdu niższa niż 50 km/h.

Jak widać filtry te, to ważne podzespoły, dzięki którym możliwe jest eliminowanie szkodliwych cząstek zawartych w spalinach, dlatego ważne jest ich sprawne działanie.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.