Czy warto chipować ciężarówkę z dużym przebiegiem?
Samochody ciężarowe są wykorzystywane do transportu wszelkich typów ładunków na długich, średnich i nieznacznych dystansach, pozwalając na uzyskanie maksymalnej elastyczności, krótkiego czasu przejazdu oraz swobodne docieranie do niemal wszystkich miejsc. Przy ich eksploatacji ogromne znaczenie mają koszty użytkowania, zwłaszcza te, które są związane z wydatkami na paliwo. Istotne są też osiągi wozów, ponieważ jeżeli plasują się na odpowiednim poziomie, umożliwiają bezpieczną jazdę i przyczyniają się do skrócenia czasu potrzebnego na realizację zlecenia. Sposobem na poprawę właściwości pojazdów we wszystkich tych obszarach jest modyfikacja parametrów silnika, w tym niezwykle popularny eco tuning. Wielu potencjalnie zainteresowanych właścicieli takich aut zastanawia się jednak, czy będzie on wskazany w przypadku pojazdów z dużym przebiegiem. Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej.
Czym jest Eco tuning?
Eco tuning to modyfikacja parametrów pracy sterownika silnika przez zmianę wgranego oprogramowania. W przypadku montowanych w ciężarówkach jednostek wysokoprężnych w grę wchodzi m.in. wprowadzenie innego czasu i kąta wtrysku paliwa czy uzyskanie wyższego jego ciśnienia, a także podniesienie ciśnienia trafiającego do jednostki napędowej powietrza. Efektami takiego działania będzie podwyższenie uzyskiwanego momentu obrotowego, przyrost mocy silnika, a także spore obniżenie spalania. Zwykle zysk w zakresie poszczególnych charakterystyk wynosi od kilkunastu do kilkudziesięciu procent, inwestycja szybko okaże się więc opłacalna.
Czy warto chipować silnik z wysokim przebiegiem?
W przypadku pojazdów, których jednostki napędowe mają już za sobą stosunkowo długi czas pracy, decyzja o tuningu powinna być podejmowana ostrożnie. Podstawą stanie się dokładne sprawdzenie stanu technicznego silnika i stopnia jego zużycia. Jeżeli okaże się on dobry, nie ma żadnych przeciwwskazań do modyfikacji.