telefon +48 665 026 161    mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

Coraz więcej słyszy się w branży samochodowej o rosnącej ilości warsztatów oferujących elektroniczne zwiększenie mocy silnika, czyli tzw. chip tuning. Czy wiecie, że chip tuning może dotyczyć również ciężarówek oraz traktorów czy też taksówek, busów kurierskich? Zacznijmy od początku.

Po co w ogóle zlecać wykonanie tuningu?

Chip tuning ze względu na niezwykłą popularność tej usługi może poszczycić się różnymi opiniami wśród fanów motoryzacyjnych nowości i trików. Ważnym, jeśli nie absolutnie niezbędnym warunkiem, jaki musi spełnić punkt świadczący usługi elektronicznego zwiększania mocy silnika, jest dostęp do specjalistycznego sprzętu diagnostycznego.

Spośród dość obszernej listy urządzeń, bez których właściwe przeprowadzenie chip tuningu nie jest możliwe, jest hamownia. Poza tym jest chip tuning i CHIP TUNIG. Chodzi o to, że domorośli tuningowcy, proponują po prostu wymianę oprogramowania sterownika, bez przeprowadzania jakichkolwiek diagnoz. To niestety jest przyczyną wielu negatywnych opinii o tego typu zmianach osiągów auta.

Sama wymiana oprogramowania ma tyle wspólnego z czystym, profesjonalnym tuningiem co śnieg i para wodna. Zarówno śnieg i para wodna powstają z wody, ale wymagają szczególnych warunków, aby osiągnąć właściwy stan skupienia. W przypadku tuningu amatorskiego i profesjonalnego możemy mówić o podobnej zależności. Obie mają na celu zmianę osiągów, mocy auta. Jednak tylko tuning poprzedzony właściwą diagnostyką, regulacją z użyciem specjalistycznych narzędzi do zmiany oprogramowania sterownika będzie dla auta bezpieczny. Z pomocą oprogramowania można zmienić:

  • maksymalną prędkość,

  • maksymalne obroty silnika,

  • doładowanie,

  • dawkę paliwa,

  • kąt zapłonu,

  • moment początku tłoczenia,

  • czas wtrysku,

  • skład mieszanki,

  • moment obrotowy.

Nim bowiem wykonane zostaną właściwe prace tuningowe, potrzebna jest dogłębna analiza sprawności technicznej auta. Należy zbadać indywidualne rezerwy danego modelu auta oraz dokonać:

  • wymiany hamulców,

  • paska rozrządu,

  • regeneracji lub wymiany turbosprężarki,

  • sprawdzenia stanu wszystkich opasek rur powietrza,

  • wymiany (wyczyszczenia) przepływomierza filtrów i oleju.

Dlaczego tuning auta jest możliwy?

Producenci aut z silnikami spalinowymi produkują auta z pewnymi rezerwami mocy i momentu obrotowego. Dotyczy to zarówno strony mechanicznej pojazdu, jak i oprogramowania. Dzięki niej możliwa jest stała praca silnika bez względu na warunki jego pracy. Każdy model auta może być „podkręcony” tylko o określony procent mocy:

  • Auta z silnikami „wolnossącymi możemy zwiększyć oryginalną moc o ok. 15-40%,

  • Auta z silnikami z turbosprężarką (doładowane) możemy zwiększyć o ok. 15- 60%.

Kiedy nie opłaca się chip tuning?

Chip tuning warto przeprowadzić w autach, które zamierzamy używać minimum 2 lata, jeśli zakupujemy auto, które wkrótce ma iść na sprzedaż lepiej zainwestować w tzw. power box. Ten specjalny rodzaj tuningu pozwala zdemontować system z danego modelu auta i po przeprogramowaniu zamontować w nowym aucie.

Doładowanie mocy nie jest polecane przy starych, zużytych autach z dużym przebiegiem. Warto wiedzieć, że zmniejszenie zużycia paliwa dotyczy zrównoważonego użytkowania auta. Jeśli mamy ciężką nogę, chcemy przegazować odbije się to na zwiększonym zużyciu paliwa. Specjalistycznym rodzajem tuningu jest:

  • eko tuning – nastawiony typowo na zmniejszenie zużycia paliwa,

  • agro tuning – dotyczy ciężkich maszyn, ciężarówek i traktorów, których celem jest optymalizacja pracy maszyn.

 

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.